21. 10. 2007

Virální marketing

Když nastal čas se rozhodnout pro téma diplomové práce, měla jsem už dávno jasno. Už ani nevím, kdy mě virální marketing poprvé oslovil, ale pár let zpátky to už bude. Tehdy jsem poprvé začala pátrat po jeho možnostech, využití a doporučeních těch, kteří jej už vyzkoušeli. Musela jsem se ale ponořit do zahraniční literatury, protože v Čechách byl virální marketing doslova ještě v plenkách. Ale pěkně za těch pár let povyrostl a nyní se stává oblíbenou marketingovou metodou mnoha společností. A protože stále nemám pocit, že by o něm byl v češtině dostupný ucelený text, rozhodla jsem se rozpreparovat svou diplomku a postupně ji tu ve zvláštní rubrice zveřejnit.

Zpočátku to bude spíš jen suchá teorie, posbíraná ze zahraničních i českých zdrojů (nebudu přece vymýšlet vymyšlené), obohacená vlastními postřehy. Abych vás ale nalákala, časem se určitě dostanu i k analýze některých virálních kampaní, což už bude výrazně záživnější. Budu ráda, když mi do komentářů přidáte vlastní postřehy a vděčná budu i za projevy souhlasu/nesou­hlasu. Bohužel nepatřím mezi ty šťastné, kteří jsou vševědoucí a vlastní patent na moudrost, a tak se ráda z vašich názorů přiučím.

Ještě než se příště pustím do definice a vysvětlování samotné podstaty virálního marketingu, považuji za důležité ho někam zařadit. Nejsem zastáncem začleňování věcí do „škatulek“, protože mnohdy je to značně nepřesné a autor od autora se tohle členění liší. Pro pochopení virálního marketingu to navíc není vůbec podstatné, úplně stačí, když jej budeme vnímat jako součást komunikačních aktivit společnosti (přesněji jako součást komunikačního mixu), a to zejména v prostředí internetu.

Comments are closed.