9. 3. 2008

Miliónová stránka

Virální marketing může stejně dobře posloužit malým začínajícím firmám i velkým podnikům, je dobrým nástrojem jak ke zvyšování povědomí o značce, tak k rozšíření služby nebo výrobku. A přestože to není vždy snadné, může být i efektivním nástrojem ke zvyšování tržeb – krásným příkladem může být notoricky známá Milionová stránka britského studenta Alexe Tewa, která mu vrátila jeho vklad téměř tisícinásobně.

Možná si říkáte, že jsem se mohla pochlapit s něčím novějším než víc jak dva roky starým nápadem. Mohla – ale popravě nechci. K novějším kampaním se časem určitě prokoušu, pro pochopení virální marketingu ale dokonale poslouží kampaně realizované už dříve, kde se úspěšnost dobře vyhodnocuje. A zrovna Alexova stránka si svoje místo v exkurzu ke kořenům virálního marketingu určitě zaslouží.

Jinak běžného 21letého studenta Alexe Tewa donutily jehoho dne finanční potíže zamyslet se nad tím, jak se stát milionářem. Ruku na srdce, stejnou myšlenkou se čas od času zabýváme všichni. Alexovi ale nejde upřít, že svou snahu vydělat miliony realizoval a ani svou hlavinku příliš dlouho netrápil – o pouhých pár desítek minut později stejného večera už byl jeho nápad na milionovou stránku na světě.

Za padesát dolarů koupil vlastně bezcennou doménu www.milliondollarhomepage.com. Na ní sám vytvořil prázdnou stránku, která se skládala z jednoho milionu pixelů (1000×1000 pixelů), a rozhodl se ji rozprodat jako netradiční formu reklamy. Tisíc dolarů na rozšíření myšlenky v médiích zaplatila jeho rodina a přátele. Bláznivý nápad, který nemá šanci na úspěch? Totéž si v určité míře myslel stejně jako většina racionálně smýšlejících lidí i Alex: „Myslel jsem, že když si dám vysoký cíl (milion dolarů) a získám pouze malé procento (1–2 %), stejně vydělám dost. Nikdy jsem neočekával, že stránka získá takový úspěch, nemluvě o vedlejších příležitostech, které následkem toho přišly.“

A výsledek? Alex se stal za pár měsíců milionářem. Jeden pixel prodával za dolar, nejmenší investovaná částka mohla být 100 dolarů (logo ve velikosti 10×10 pixelů). Od svého spuštění 26. srpna 2005 se stránka začala plnit inzeráty. Během tří dnů prodal svůj první inzerát o velikosti 20×20 pixelů a postupně přibývaly další. Náhled zaplňování webu inzeráty je uveřejněný na Alexově blogu. Posledních 1000 pixelů nabídl Alex ve dražbě na aukčním serveru eBay, která mu na počátku roku 2006 vynesla 38 100 dolarů. Celkem tedy za svůj nápad utržil v rekordním čase pěti měsíců 1 037 100 dolarů. A náklady? Jen 1 050 dolarů.

Bylo by s podivem, kdyby tenhle geniálně šílený nápad nezačali kopírovat další. Alexův nápad brzy obletěl svět a napodobenin jeho nápadu přibývalo jako hub po dešti. Jejich úspěšnost však nebyla ani zdaleka tak vysoká a to ani přesto, že někteří nabízeli reklamní prostor dokonce zdarma.

Zhodnocení kampaně

+ unikátní a dostatečně bláznivý nápad
+ jednoduché sdělení
+ netradiční forma reklamy

- placená služba

Alexův projekt byl úspěšný, protože měl nápad, byl první, jednoduchý a i když nenabízel nic zadarmo, byl dostatečně bláznivý, aby uspěl. Počáteční vklad se Alexovi vrátil téměř tisíckrát. Na počátku se rozhodl riskovat, ale nikoliv bezhlavě. Vsadil na levný virální marketing, který se blogerům zalíbil a s nadšením jej přijali.

Velkým otazníkem je, jestli by byl Alexův nápad stejně úspěšný, kdyby se místo Anglie orientoval na český trh (české stránky, inzerce v českých médiích aj.). Domnívám se, že by zde jen stěží vydělal svých více než 21 milionů korun. Je otázkou, do jaké míry hrála v obchodním úspěchu roli velikost trhu, národní solidarita (anglický student Alex si chtěl přece jen vydělat na studia) či jiná mentalita (jeho nápad byl na české poměry opravdu více než bláznivý) a do jaké míry stálo za jeho úspěchem jen štěstí a správné načasování, které nemá s národností nic společného. Dá se však předpokládat, že virální kampaň má největší úspěch právě v zemi, kde vznikla. Přirovnala bych to k pandemii chřipky, která se od svého ložiska do dalších zemí šíří s ustupující rychlostí a silou.

9 komentářů k “Miliónová stránka”

  1. [1] Tomek | 9. 3. 2008 v 16.30

    Hezké stránky, dobré texty, příjemné postřehy. Nechtěl bys psát 2x do měsíce? Děkuju ;)

  2. [2] Libor Fikr | 9. 3. 2008 v 18.36

    Prodám 1 centimetr čtvereční na mém MPV za 1 Euro. Zájemci? :-) Možno umístit reklamu i do interiéru vozu včetně přihrádek.

  3. [3] Hannes | 10. 3. 2008 v 9.20

    trosku s krizkem po funuse ne? tohle se na internetu rozebiralo pred priblizne sto svetelnymi lety :) samozrejme ze tu byly i ceske pokusy a velice rychle skoncily…

  4. [4] Libor Fikr | 10. 3. 2008 v 10.40

    Hannesi, světelný rok je jednotka vzdálenosti. Možno ověřit na google.com

  5. [5] Kalmir | 10. 3. 2008 v 10.45

    Osobně myslím, že solidarita tady roli prakticky nehrála, to se mi zdá hodně naivní. Velikost trhu ovšem určitě, zejména ve startovací fázi projektu… bylo třeba oslovit spoustu potenciálních zadavatelů, aby z nich pár (těch taky bláznivých) došlo k názoru „man, this could work“, stránku proslavili (a vlak rozjeli).

  6. [6] jan korbel | 10. 3. 2008 v 16.55

    Nový twist na tenhle nápad http://www.thebigwordproject.com

    Autoři tedy říkají, že jim jde o nějaký výzku či co, ale tomu, myslím, nevěří ani oni.

  7. [7] Terka | 10. 3. 2008 v 20.45

    [1] Tomku, psát častěji bych asi i chtěla, ale nějak se mi nedostává volného času. Vím, že se intervaly mezi články začaly nepříjemně prodlužovat – budu se snažit alespoň dva kousky za měsíc vyprodukovat.

    Ostatním díky za komentáře :)

  8. [8] Gustav | 14. 3. 2008 v 15.49

    Tohle nejsou zrovna stránky pro někoho, kdo nemá rád slova virální a marketing …

  9. [9] Jiří | 5. 4. 2008 v 0.11

    tento bloček má něco do sebe, cítil jsem se tu dobře, i když jsem v nějakém
    jiném světě spíše ekonomickém či jiném, mám humanitní vzdělání a už zkušenosti
    ale rozumím…

    ať to tak zůstane